Huur opzeggen

Als je gaat verhuizen, moet er veel geregeld worden. Het is vooral belangrijk om op tijd de huur van je woning op te zeggen. De opzegtermijn is minimaal één maand nadat de opzegging bij ons binnen is gekomen.

Let op:

  1. Huur opzeggen is onherroepelijk. Een huuropzegging ‘onder voorbehoud’ is niet mogelijk, en eenmaal opgezegd is deze ook niet meer in te trekken. Wees er dus zeker van dat je wilt opzeggen, voordat je de huuropzegging bij ons indient.
  2. Sta je samen op het huurcontract, en wil je samen de huur opzeggen? Let er dan op dat je ook allebei de huuropzegging ondertekent.
  3. Sta je samen op het huurcontract, maar wil één van jullie de huur opzeggen en de ander wil blijven wonen? Ook dan moet de vertrekkende huurder de huur opzeggen. Daarvoor maak je gebruik van een afstandsverklaring waarmee hij/zij afstand doet van de woning. Deze verklaring moet door beide huurders ondertekend worden.

Hoe zeg je de huur op?

Er zijn verschillende manieren waarop je je huur kunt opzeggen. Wij ontvangen je huuropzegging het liefst digitaal vanuit het klantportaal.

Maar gewoon op papier kan natuurlijk ook. Mail het formulier naar info@wonendelden.nl of geef het af bij ons op kantoor. Heb je hulp nodig? Dan kun je natuurlijk terecht bij ons op kantoor.

Zodra wij de opzegging hebben ontvangen bellen we je om de voor- en eindopname in te plannen.

Tip

Als je minimaal twee maanden voor je vertrek de huur opzegt, krijg je een VVV-cadeaubon ter waarde van € 25,-. Bovendien is de kans groot dat zodra je verhuist, de nieuwe huurder bekend is en dat je spullen over kunt laten nemen door de nieuwe huurder.

Huur opgezegd. Wat gebeurt er dan?

De vooropname

Tijdens de vooropname bekijken wij of de woning in goede staat is, en of er veranderingen zijn aangebracht. Onze medewerker vertelt je hoe je de woning moet opleveren, en welke zaken je eventueel nog moet herstellen. De afspraken worden vastgelegd in het vooropnameformulier.

De checklist is een handig hulpmiddel bij het opleveren van je woning. Bij de checklist vind je ook de tarievenlijst voor het geval je de woning niet volgens de checklist oplevert.

Overname

In overleg met onze medewerker bepaal je wat er eventueel in de woning mag achterblijven. Sommige zaken moet je verwijderen, of kun je ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder(s). Bijvoorbeeld gordijnen, vloeren of meubels. De afspraken hierover leg je samen met de nieuwe huurder(s) vast in het overnameformulier. Wil de nieuwe huurder niets overnemen, dan moet je de spullen alsnog voor de einddatum zelf verwijderen.


Eindopname

Tijdens de eindopname kijkt onze medewerker of alles wat tijdens de vooropname is afgesproken ook is gebeurd, en of de woning in de juiste staat wordt opgeleverd. Is de woning in orde, dan lever je alle sleutels van de woning in en stopt de huurbetaling.


Nadat de woning is opgeleverd sturen wij je een eindafrekening. Daarop staan alle nog openstaande bedragen en de eventuele kosten als de woning niet helemaal goed is opgeleverd.


Gas water en licht, niet vergeten!

Zorg dat je op tijd de verhuizing doorgeeft aan je leveranciers voor energie, water, TV, Internet etc. Dat kan al enkele weken voor vertrek. Zo weet je zeker dat ze voldoende tijd hebben om de verhuizing te verwerken.
Vergeet ook niet na afloop de meterstanden nog door te geven!

Milieupas achterlaten

Elke woning heeft een milieupas, die je als bewoner nodig hebt om afval weg te kunnen brengen naar een ondergrondse container of naar de vuilstort. De milieupas hoort bij de woning en moet je dus achterlaten in de woning.

Even langs het gemeentehuis

Binnen vijf werkdagen na je verhuizing geef je de verhuizing door aan de gemeente. Dat kan digitaal met de DigiD of op het gemeentehuis (met je legitimatiebewijs).