Woningzoekenden worden op hun wenken bediend

Sinds 24 februari hoeven woningzoekenden bij Wonen Delden zelf niet meer in de gaten te houden of er een geschikte huurwoning voor hen vrij komt. “Nadat de potentiële huurder z’n persoonlijke gegevens en woonwensen online heeft ingevuld via onze website of via HurenbijWonenDelden.nl, ontvangt hij vanzelf een mail hierover. In die mail staan de gegevens over de woning en een uitnodiging om te reageren.Dit is prettig voor de woningzoekende die zeker weet dat hij geen geschikte woning meer misloopt”, vertelt Ronald van de Hoef als projectleider. “Ook verkort het de doorlooptijd van het hele proces omdat dit digitaal sneller gaat. Bijkomend voordeel voor de woningzoekende is dat de transparantie toeneemt. Je weet nu precies op welke plek je staat voor een woning en hoe lang het naar verwachting nog duurt voordat een woning aan jou wordt toegekend.”

Zelf gegevens actualiseren
Achter de schermen bij Wonen Delden werkt hij, met collega’s, al maanden aan de voorbereiding. “Er komt heel wat bij kijken om zo’n woonruimteverdeelsysteem in te richten. Maandag 24 februari werd het systeem gelanceerd en sindsdien kunnen woningzoekenden zich overschrijven en inschrijven. “Mensen die al ingeschreven stonden bij Wonen Delden, behouden uiteraard hun opgebouwde rechten (inschrijfduur). Voor hen is het een kwestie van inloggen met de verkregen code in de veilige en afgeschermde omgeving. Hen vragen we om zelf te checken of de persoonlijke gegevens en inkomensverklaring nog actueel zijn. Mensen die zich als nieuwe woningzoekende willen inschrijven, kunnen dit rechtstreeks via de website doen. Na het invullen van de vragenlijst en het uploaden van de gevraagde documenten, zijn ook zij ingeschreven. Dit tegen een eenmalige vergoeding van € 12. Voorheen betaalden mensen ook jaarlijks een vergoeding voor het verlengen van de inschrijving. Deze kosten vervallen voortaan.”

Reageren op een woning
Reageert een woningzoekende via de website van Wonen Delden of via HurenbijWonendelden.nl op een woning die aan zijn huurmogelijkheden en -wensen voldoet, dan ontvangt hij daarvan direct een bevestiging. Ronald: “In de online omgeving is het mogelijk om de status van uw reactie te volgen. Binnen de daarvoor geldende termijn ontvangt u een mail of de woning wel of niet aan u is toegewezen. We realiseren ons dat er mensen zijn die zelf geen e-mailadres hebben. We vragen woningzoekenden hiervoor te zorgen. Wel is het mogelijk om, het e-mailadres in te voeren van een familielid of een goede kennis. In dat geval verloopt de communicatie via het e-mailadres van deze contactpersoon.”

Wenperiode
Van de Hoef begrijpt dat het voor sommige mensen even wennen zal zijn om in te loggen en zelf verantwoordelijk te zijn voor het actueel houden van de persoonlijke gegevens. “Uiteraard staan wij graag voor u klaar om eventuele vragen te beantwoorden en te helpen waar nodig. Op werkdagen zijn we te bereiken van 8.30 – 12.30 uur via telefoonnummer 074 – 376 64 64. Of kom langs (in de ochtend) aan de Langestraat 61b in Delden.”