Wonen Delden brengt haar Koersplan bij de mensen thuis
Op de fiets bezorgde Han Markerink (wijkbeheerder) het Wonen Delden Koersplan 2025, in de vorm van een toegankelijk magazine, thuis bij circa 800 huurders. “We schreven bewust geen dik rapport met trends en vergezichten. We wilden geen taaie beleidsteksten onderbouwd met grafieken en tabellen, maar een toegankelijk boekwerkje met verhalen voor en van onze huurders, medewerkers en samenwerkingspartners.”, benadrukt Dave van Zalk, directeur bestuurder van Wonen Delden.
Inmiddels staat het Koersplan Wonen Delden 2025 ook online. In dit ‘magazine’ zijn de mensen zelf aan het woord. Om te vertellen wat ze belangrijk vinden als het gaat over fijn wonen in één van onze huurwoningen. Om te vertellen wat goed gaat en wat beter moet. Dat we servicegericht zijn en zorgen voor betaalbare huurprijzen, maar ook dat we meer passende woningen moeten bouwen voor starters bijvoorbeeld. Onze medewerkers en onze samenwerkingspartners vertellen in het Koersplan wat ze doen om de dienstverlening nog een stapje verder te brengen. En net als in het ‘gezelligheidsboekje’, dat onze stagiaire afgelopen zomer tijdens de eerste lockdown maakte, staat ook in dit boekje weer een puzzel en ander vermaak.”
Mooie verhalen van betrokken mensen
“Eens in de vier of vijf jaar, schrijven we een Koersplan. Dit doen we om er samen voor te zorgen dat we de goede dingen doen, nu en in de toekomst. Onze ambities baseren we op mogelijkheden en beperkingen die we zien in de woningmarkt, en zeker ook op behoeften en wensen van onze huurders, jongvolwassen woningzoekers, Huurdersbelang Delden en vele anderen vanuit gemeente, zorg en welzijn. We gebruiken een goed onderbouwde woningmarktanalyse, maken scenario’s, wikken en wegen, zoeken naar mogelijkheden, gaan gesprekken aan in ons netwerk, om te komen tot zo concreet mogelijke ambities.” Van Zalk is trots op het Koersplan met foto’s en verhalen van zeer betrokken mensen. “Neem nou zo’n verhaal over het voorkomen van huurachterstand. Wij kunnen wel zeggen: ‘bel Wonen Delden als je moeite hebt om de huur op tijd te betalen, maar… nu zie je er gezichten bij. In dit boekje stellen onze Inge (consulent wonen) en onze Hester (financieel medewerker) zich voor en geven ze tips hoe je huurachterstand voorkomt.’ Ook lees je in dit boekje hoe huurders meedenken over scheefwonen en het stimuleren van doorstroom. Heb je een idee hoe dit beter kan? De leden van Huurdersbelang Delden en de medewerkers van Wonen Delden staan open voor goede suggesties.”, zegt Van Zalk uitnodigend.
Ambities waarmaken
De verhalen in het boekje zijn op een toegankelijke manier geschreven. “Dat past bij onze ambitie om goed bereikbaar te zijn, door fysiek nabij de huurder te zijn, maar ook door in begrijpelijke taal te communiceren. Eveneens zetten we ons vol in op digitalisering van onze dienstverlening. Zo kan de huurder en woningzoekende zijn huurderszaken op ieder moment van de dag zelf regelen. En waar hulp nodig is, bieden we die zelf of zorgen we ervoor dat de vraag bij de juiste samenwerkingspartner komt.” Van Zalk vertelt dat de ambities voor de toekomst gericht zijn op beter wonen én leven voor de huurders. “Het waarmaken van die ambities doen we door ze samen op te pakken. Hóe we dat doen, vertellen de huurders, medewerkers en samenwerkingspartners in het Koersplan. Het boekje werd vlak voor Kerst bij de mensen thuis bezorgd. Ondertussen komen de eerste reacties van lezers binnen. “Wij hopen dat er de komende tijd nog vele berichten, voorstellen en ideeën volgen, die bijdragen aan het wonen in een fijn huis en in een prettige woonomgeving.